Zakup mieszkania to jedno z najważniejszych przedsięwzięć w naszym życiu, dlatego warto się do tego odpowiednio przygotować. Sprawdź, jak wygląda cały proces zakupu – od wyboru wymarzonego lokum, przez wnioskowanie o kredyt, aż do podpisania umowy. Poniższe wskazówki pomogą ci dokonać bezpiecznej transakcji.
Wybór mieszkania – na co zwrócić uwagę?
Dokonując zakupu mieszkania, w pierwszej kolejności kierujemy się ceną – i słusznie. Porównywanie ofert, aby wybrać z nich najkorzystniejszą finansowo to kluczowy etap.
Następnym ważnym aspektem jest lokalizacja nieruchomości. Warto sprawdzić dostępność środków komunikacyjnych, czas dojazdu do centrum i pracy oraz bliskość sklepów, szkół i terenów zielonych.
Zastanówmy, jakie potrzeby ma nasza rodzina i na tej podstawie dobierzmy liczbę pokoi, metraż i dodatkowe funkcjonalności, takie jak miejsce postojowe, komórka lokatorska czy balkon. Koniecznie zwróćmy też uwagę na funkcjonalny układ mieszkania, o czym pisaliśmy w naszym wcześniejszym wpisie.
Zakup mieszkania a kredyt hipoteczny
Jeśli planujemy wziąć kredyt hipoteczny, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić naszą zdolność kredytową, którą pomoże nam ustalić pracownik banku lub ekspert finansowy. Pod uwagę brane są nasze zarobki, forma zatrudnienia, a także historia kredytowa, o ile ją posiadamy.
Przeglądając oferty kredytów hipotecznych, warto zwrócić uwagę na stopy procentowe – im niższe, tym lepiej. Oznacza to, że koszty pożyczki nie będą aż tak wysokie, a finalnie za mieszkanie zapłacimy mniejszą kwotę. Istotna jest również wysokość rat, a także dodatkowe opłaty, wchodzące w skład kredytu, takie jak prowizja, ubezpieczenie czy wycena nieruchomości. W internecie dostępne rankingi dotyczące najlepszych kredytów hipotecznych, co jest znacznym ułatwieniem.
Zanim uzyskamy pozytywną decyzję od banku, konieczne będzie przygotowanie takich dokumentów, jak wniosek o kredyt, dokument tożsamości, zaświadczenie o zarobkach, umowa deweloperska lub – jeśli kupujemy mieszkanie na rynku wtórnym – umowa przedwstępna ze sprzedającym. Do pozostałych dokumentów należą m.in.:
- pełny wyciąg z rachunku bankowego, na który wpływa pensja;
- umowa o pracę;
- odpis z księgi wieczystej;
- PIT37 za ostatnie dwa lata wraz z potwierdzeniem przyjęcia przez Urząd Skarbowy.
W przypadku umowy zatrudnienia na umowę o dzieło/zlecenie lub prowadzenia działalności wymagane będę dodatkowe dokumenty.
Ostatnim krokiem jest podpisanie umowy kredytowej. Należy dokładnie ją przeczytać i zapoznać się z jej warunkami. Dodatkowym wymogiem jest ubezpieczenie nieruchomości obciążonej hipoteką.
Zakup mieszkania – formalności
Po podpisaniu umowy kredytowej przychodzi pora na zawarcie umowy zakupu w formie aktu notarialnego. W tym momencie zakup zostaje sfinalizowany, bank może uruchomić kredyt, a my odebrać klucze od mieszkania. Po zakupie nieruchomości czeka nas jeszcze kilka innych formalności, m.in.:
- złożenie wniosku o założenie księgi wieczystej;
- ustanowienie hipoteki na rzecz banku;
- opłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych w Urzędzie Skarbowym;
- złożenie deklaracji podatkowej w urzędzie miasta.
Sprawdź ofertę mieszkań w Gdańsku w doskonałej lokalizacji.